”Elämme kovia aikoja,
ystävä hyvä”
- Aku Ankan puhuva koira
Viimeiset päivät ovat
kuluneet siihen, että noin neljän minuutin välein päivitän lipunmyyntifirma
Tiketin hallintasivuja, missä pääsen katsomaan omien tapahtumieni
reaaliaikaisen myynnin. Jotenkin
ajattelen, että mitä useammin sitä tuijotan, sitä enemmän luvut nousevat. Tai
sitä ainakin toivoisin.
Minulla on edessä tulevana
viikonloppuna kaksipäiväinen tapahtuma Helsingin Nosturissa, sisäfestivaali,
joka on ollut työn alla huhtikuusta alkaen. Viimeisiä hetkiä viedään, tuotanto
on kasassa ja kunnossa, lupaavat kovin kaunista säätäkin mutta kun liput eivät
liiku. Ja minä en pysty oikein hengittämään. Mitä lähemmäs viikonloppu tulee,
sitä enemmän rintaa puristaa. Ruokahalua ei ole ollut enää muutamaan viikkoon.
Aiemmin olisin ollut jo pari päivää baarissa.
Suomen musiikkiala elää
valtavaa murrosta tällä hetkellä. Myllerrys on ollut käynnissä jo jonkin aikaa
ja tuntuu siltä, että kaikki ovat vähän pihalla, että mitä täällä tapahtuu ja
mihin olemme menossa. Ja onko se suunta nyt hyvä vai ei. Samalla, kun internet
keskustelee Spotifysta ja radioiden soittolistoista, levyt eivät käy enää
kaupaksi, festareita menee nurin, yrittäjiä kaatuu ja tarjonta lisääntyy. Aika
vahva paradoksi. Hei, tää ei toimi, lisätään tarjontaa! Tuntuu siltä, kuin
puolet porukasta, ja Anna Eriksson, ovat julistaneet musiikkibisneksen jo
kuolleeksi samalla kun toinen puoli hyssyttelee, että eihän tässä kato hei
mitään, vinyyli on tullut takaisin. Ja välimalleja ei ole, tai ainakaan niitä
ei ymmärretä. Jotain ”start-up –yrityksiä” on. Minä en tiedä mitä se
tarkoittaa. Minä tiedän vain, että liput eivät mene kaupaksi.
Toki, helppo on huutaa, että
ei kai ne nyt mene, kun bändithän ovat tietenkin paskaa ja hintaakin on liikaa.
Mutta kun en ole yksin. En ole ainoa, jonka tapahtumat eivät myy. Ihan
yleisestikin ottaen tilanne on muuttunut sellaiseksi, että keikat eivät enää
käy kaupaksi entiseen tapaansa. Siis ne keikat, joiden piti olla muusikoiden ja
alan pelastus levymyynnin tökkiessä. Keikkapuolellahan sitä rahaa on!
Syitä voi hakea ehkä
ylitarjonnasta, näennäisestä lamasta, missä ihmisillä on vähemmän rahaa tai
ainakin ovat tarkempia siitä mihin sen syytävät, jos syytävät ollenkaan
mihinkään. Yksi sukupolvi, se joka vielä osti levyjä, hifisteli Keltaisessa
Jäänsärkijässä ja Popparienkelissä kansilehdyköitä, on pikkuhiljaa hiipunut
pois. Kadonnut keikoilta. Jääneet kotiin perheiden ja ties minkä soberismiensa
pariin. Minä olen yksi heistä itsekin. Uutta sukupolvea, sellaista joka into
piukeana lähtisi keikkapaikkojen ovelle jonottamaan jo päivää ennen tapahtumaa,
ei ole tullut. Uusi sukupolvi on Youtubessa katsomassa Miley Cyruksen Wrecking
Ball –videota kännyköittensä kautta,
osa siksi että siinä on alaston mimmi, osa siksi että biisi ilmeisesti
puhuttelee ja kaikki siksi, että video on ”herättänyt keskustelua”. Sitä
”keskustelua” kutsutaan markkinoinniksi. Minä tein tapahtumaani julisteita ja
Hitler kuulee –meemivideon. Sitä ei taideta katsella kännykällä.
Tähän vielä kun lisää päälle
sen surullisen tosiseikan, että minä itse operoin raskaamman musiikin saralla,
joka on kohtaamassa vähintään samanlaisen laskusuhdanteen kuin se teki 90-luvun
puolivälissä, niin kusessahan tässä ollaan. Aika kaukana ovat ne ajat, kun
loordit voitteli Euroviisuja ja Rautiaisen Timo myi Niskalaukauksillaan
jalometallia kerta toisensa perään. Hevibuumi on kuollut ja kuopattu jo muutama
vuosi sitten, nykyään jos saa myytyä mainstream-festivaallille yhdenkin
kotimaisen englanniksi laulavan hevibändin, voi tuulettaa. Koska hevi meni taas
takaisin kotiin marginaaliin. Ehkä sinne, mihin se kuuluu.
Painotan, etten ole katkera.
Toinen puoli minusta, se bisnesmiestä isompi, on intohimoinen musiikkidiggari,
joka on sitä mieltä, että sinne marginaaliin se kuuluukin, siellä on paljon
kivempaa. Se vain ei ikävä kyllä näy sen minun bisnespuolen lompakossa.
Kaiken kaikkiaan voisi
sanoa, että tilanne on täysin toisenlainen, kuin 13 vuotta sitten, kun alalla
aloitin.
Miksi sitten puhun tästä
nyt?
No kun ahistaa!
Sen lisäksi, että tulevan
viikonlopun tapahtuman onnistuminen ahistaa, tulevaisuus ahistaa.
Kärjistäen voi toki sanoa,
että ensi viikonloppu on monella tapaa ratkaiseva siinä, voinko jatkaa
yrittäjänä. Sen verran siinä on paukkuja kiinni ja sen verran hitaasti ne liput
menevät. Mutta vaikka pää pinnalla pysyisikin ensi viikkoon, mites sen jälkeen?
Aika vaikealta näyttää. Ironista on, että juhlistan viikon päästä Tampereen
Musiikki & Media –tapahtuman yhteydessä firmani viisivuotista taivalta
samalla peläten, että kuudetta vuotta ei ehkä tule.
Tässä pääsemmekin sitten
takaisin minua viikkoja painaneeseen epäonnistumisen tunteeseen. Se kalvaa
sisällä kuin loinen. Että näin sitä komeasti vedellään vessanpönttöön sitä
työtä, jota olen jo pitkään tehnyt. Ja kun viikonlopun festarit on taputeltu
alta pois, niin olen varma, että minullehan nauravat jo Loosen hipsteritkin.
Tämähän on sama, kuin antaisi taas kaikille vihollisille aseen käteen, että
tuossa, ammu pois, olen sen kuitenkin ansainnut.
Eilen kuitenkin päätin, että
enhän ole.
Koska tiedättekö mitä? Minä
sentään olen yrittänyt. Sitä ei voi moni sanoa, niistäkään jotka itkevät,
kuinka alalla menee huonosti. Minä voin. Minä olen yrittänyt tehdä hyviä
tapahtumia, järjestää keikkoja, myydä kiertueita, auttaa bändejä eteenpäin.
Yritin sitä tehdessäni radiota kuuden vuoden ajan. Yritin sitä ollessani
levy-yhtön johdossa, mistä sain kenkää sen takia että yritin. Tai no, en ole
varma tuliko potkut siitä, että kerroin esimiehelleni, että tämä on huono
esimies, mutta ei sen väliä. Minä yritin. Ja olen yrittänyt joka päivä omaa
firmaani pyörittäessäni tehdä jotain tämän työn eteen. Ja yritän vastakin.
Siitä aion olla ylpeä.
Koska, kuten sitä sanotaan,
viidenkymmenen vuoden päästä minua tulee
lopulta todennäköisesti harmittamaan enemmän ne asiat, jotka jätin
tekemättä kuin ne, jotka tein.
Tämän kirjoittamisen aikana
lippuja muuten myytiin viikonlopulle tasan yksi kappale.
Elämme kovia aikoja.
Kiitos Teemu ja älä lannistu! Musabisnes on kovaa ja raakaa, mutta itselleni tuleva tapahtuma on yksi suuria kohokohtia. Promoan tätä ystävilleni, mutta monet eivät vain jaksa nähdä vaivaa. Ymmärrän toki sen, mutta jos elämä on musiikkia ja musiikki on elämä niin ei ole vaihtoehtoja. Minulle kaikki nämä kokemuksia ovat korvaamattomia ja teen tätä niin kauan kuin nahka menee kananlihalle kun tietty biisi alkaa soimaan.
VastaaPoista