17 astetta pakkasta, ei
tuulta nimeksikään. Pilvistä mutta ei lumisadetta. Edellisenä päivänä 4-5
senttiä lunta. Näin lupailee pohjoismaiden paras sääpalvelu Yr.no tiistaille
Kebnekaisen huipuille, samalle päivälle, jolloin tavoitteena olisi kohde saavuttaa.
Lähtöpisteessäni Nikkaluoktalla, noin 35 kilometriä kauempana ja pari
kilometriä huippua alempana, tarjolla on muutama pakkasaste, ohut lumipeite ja
pilviä, jotka ainakin maanantaina tiputtavat jonkin verran lunta matkalleni.
Tällaisilla säätiedoilla matkaan.
Sunnuntaina aamulla lähden ajamaan kohti Kiirunaa ja siitä noin 60 kilometriä
eteenpäin Nikkaluoktaan, joka on lähin piste Ruotsin korkeimmasta vuoresta
mihin autolla pääsee. Matkaa kertyy Google Mapsin mukaan noin 1156 kilometriä,
eli ensin Ouluun ja siitä toinen mokoma vielä eteenpäin. Pyrin pääsemään
matkaan heti aamusta ja näin hyödyntämään valoisan ajan joka minuutin ajaessa.
Heinolasta kahvit ja siitä lounaalle Pihtiputaan Takkatupaan, joka on Suomen
paras tienvarsiruokapaikka. Jos et ole kokeillut, suosittelen, takkatuvan
marttojen ruokapatojen ääreen kannattaa ajella nimittäin kauempaakin. Syödessä
kannattaa tutustua myös talon vieraskirjaan, johon lähes jokainen Suomessa
koskaan kiertänyt bändi on laittanut terveisensä syötyään noutopöydän kotiruoat.
Aika hyvin on Eppu Normaalista Lakupaaviin kaikille ruoka maittanut.
Keikkabussien kuskit saavat Takkatuvasta kahvit ilmaiseksi.
Kaiken mennessä hyvin olen
sunnuntaina illalla perillä Nikkaluoktassa, ehkä joskus kahdeksan jälkeen,
kymmeneen mennessä. Luultavasti kuitenkin jo sen veran uupuneena ajosta, että
suunnitelman mukaan leiriydyn yöksi ja aloitan matkani jalan kohti Kebneä vasta
maanantaina aamulla.
Maanantaiksi lupailevat
juuri sitä lumisadetta, piru vie. No, tuulta ei pitäisi olla, joten eiköhän
tuosta selvitä ilman pahempaa kiroilua. 19 kilometrin päässä Nikkaluoktasta
sijaitsee Kebnekaisen fjällstation eli tunturiasema, joka useimmille toimii
lähtöpisteenä itse vuorelle nousuun. Tunturiasema on kuitenkin kiinni tähän
aikaan vuodesta, joten sen palvelut jää ikävä kyllä käyttämättä. Asemalta noin
12 kilometriä eteenpäin ja 1,5 kilometrä ylöspäin on matkani pääkohde. Jos
maanantaina jaksan, jatkan fjällstationilta vielä 5-6 kilometriä eteenpäin
kaksihuippuisen Kebnen huippujen väliseen satulaan, missä pitäisi olla hyvä
paikka tehdä leiri. Tämä helpottaisi seuraavan päivän huiputusta merkittävästi,
koska matka raskautuu sitä mukaa kun nousu jyrkkenee. Eikä pidä unohtaa, että
kannan selässäni rinkkaa, jonka painoksi olen arvioinut noin 15 kiloa.
Jos tiistaina herään jo
satulan laaksosta, voin taputella itseäni olkapäälle. Siitä mahdollisimman
aikaisin aamulla aion suunnata kamat selässä kohti huippua. Kebnekaiselle menee
kaksi yleistä reittiä, östra leden ja västra leden, idästä ja lännestä. Itäinen
reitti on huomattavasti vaativampi ja sitä ei suositella lähdettävän kapuamaan
ilman opasta. Reitti on lyhyempi kuin läntiseltä puolelta mennessä, mutta
samalla jyrkempi ja loppunousu tehdään jäätikköä pitkin. Jäätikköä, jonka
alapäässä menehtyi kaksi suomalaista kiipeilijää vuonna 2010 ja joka on
muillekin, myös kokeneille kiipeilijöille, ollut kohtalokas. Niinpä minun
taidoillani ei taida olla vielä mitään asiaa tuolle puolen kukkulaa. Västra
leden on helpompi, lähinnä jyrkkää nousua tekevä haikki, jossa ainoastaan
viimeiset muutama sata metriä korkeussuuntaan ovat isomman työn takana. Tätä
ennen pitäisi vastaan rinteessä tulla Kebnekaisen toppstugan, puumökki vuoren
laella, mihin voi jo jättää rinkan ennen lopullista huiputusta. Kaiken mennessä
putkeen näkisin olevani Ruotsin korkeimmassa pisteessä tiistaina puolen päivän
jälkeen.
Huipulla tuskin ehtii liikaa
tuuletella, sillä valoisaa aikaa tähän aikaan pohjoisessa ei kovin kauaa
piisaa. Summitin jälkeen tavoitteena on palata vielä 12 kilometriä takaisin
fjällstationille asti ja viime kerrasta viisastuneena tiedän, että paluumatka
vie enemmän aikaa. Elbrusin huiputuksen jälkeiset tuskan ja kauhun tunnit
mielessäni tiedän nyt, että juhlimiset pitää jättää vasta siihen, kun leiriin
ja yösijaan asti pääsee. Kunhan fjällstationin taas tavoitan, aion juhlia
paistamalla lättyjä.
Keskiviikkona edessä on
vielä 19 kilometrin vaellus takaisin Nikkaluoktaan autolle, joka toivottavasti
on vielä paikoillaan odottamassa lähes 1200 kilometrin siivua takaisin
Helsinkiin. Kotona aion olla torstai-ltaan mennessä.
Varusteet on tsekattu ja
pakattu, persposket ovat täynnä Bepanthenia ja olen valmis. Kiipeily- ja
ulkoiluliike Camussa, joka minua on kovasti tukenut ja auttanut alkuun uudessa
rakkaudessani (siis kiipeilyssä, ei tuossa naisessa), sanoivat, että kyllä sä
olet tyhmä jätkä kun tähän aikaan vuodesta lähdet. Ehkä niin, mutta eiköhän
nämä ole juuri niitä typeryyksiä, mitä voi sitten kiikustuolissa joku päivä
muistella. Lupasin laittaa tekstiviestin huipulta. Ja olla varovainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti