Ensimmäinen työpaikkani oli
surffi- ja lumilautaliike Take Off Töölössä. Olin siellä koulun pariviikkoisen
TET-jakson joskus ysiluokalla ja sen pohjalta menin seuraavana kesänä
kuukaudeksi taloon kesätöihin. Asiakkaita ei juuri ollut ja päivät menivät lähinnä
graffiteja paperille piirrellessä ja röökiä oven edessä poltellessa, mistä
omistajat löivät minulle suoraan kassasta sata markkaa per päivä palkkaa. Ei
ihme, että paikka meni konkurssiin melko pian.
Niin meni joitain vuosia
myöhemmin myös surffikauppa Pulp, mikä oli seuraava työpaikkani ja oikeastaan
ensimmäinen oikea työ jota tein. Tällä kertaa oli välillä jo asiakkaitakin,
parhaiten rahaa tuli venäläisiltä, jotka tulivat tasaisin väliajoin Helsinkiin
ja ostivat puoli kauppaa tyhjäksi, veikkasimme että vain myydäkseen kamat
parempaan hintaan itärajan tuolla puolen, missä ei siihen aikaan pahemmin
lumilautakauppoja omasta takaa ollut.
Urani Pulpissa ja
lumilautahommissa katkesi vuonna 2000, kun sain kovasti haaveilemani
työharjoittelupaikan Radio Citylta. Olin uneksinut työstä radiossa lähes koko
pienen ikäni ja lähetellyt hakemuksia ympäri Suomen radiokenttää siinä
toivossa, että joku uskaltaisi ottaa innokkaan mutta kokemattoman tyypin
töihin. Ei uskaltanut. Kunnes päätin, että kerran vielä laitan viestiä
suosikkikanavani ohjelmapäällikkö Jone Nikulalle yrittäen hieman erilaista
lähestymistapaa kuin aiemmissa hakemuksissani. Selitin sähköpostin verran
jotain jargonia siitä, kuinka joskus meinasin tykätä teknosta mutta en onneksi
retkahtanut ja kuinka osaan soittaa sähkökitaralla Metallican Onen soolon
huonosti. Jone vastasi lähes saman tien, että ”jumalauta mikä hakemus, tulepas
käymään.” Tein työtä käskettyä ja jäin seuraavaksi kuudeksi vuodeksi.
Aluksi keittelin kahvia
kaikille kovasti fanittamilleni radiojuontajille, kuten Ari Taposelle ja Anna
Laineelle ja tietenkin Jonelle itselleen. Jone otti välillä päiväunia niin,
että laittoi Slayerin soimaan täysilä huoneessaan ja nukahti tuoliinsa, minua
nauratti. Pikkuhiljaa aloin saamaan lisää hommia, pieniä reportaaseja,
haastatteluja ja sen sellaisia. Lopulta pääsin tuuraamaan Harri Niemeä
viikonloppulähetykseen Harrin ollessa keikkareissulla Arto Munan kanssa ja
unelmani oli täyttynyt. Olin 21-vuotias ja tein radio-ohjelmaa Radio Citylla.
Harjoitteluni päätyttyä Jone löi käteeni työsopimuksen ja seuraavina vuosina
tein lähes jokaista mahdollista ohjelmapaikkaa aamusta iltaan, satoja
haastatteluja Paul McCartneysta Kerry Kingiin ja yli 5000 tuntia suoraa
lähetystä ensin paikallisesti ja lopulta valtakunnallisilla taajuuksilla. Olen
aina sanonut, että Radio City oli minun yliopistoni ja korkeakouluni samalla,
kun muut ystäväni opiskelivat itsestään ties mitä fyysikoita ja ekonomeja.
Lopetin radiossa vuonna 2005
omasta tahdostani ajatellen, että olisi ehkä aika tehdä jotain muuta. Jäin
kuitenkin freelanceriksi samalla kun perustin ensimmäisen oman yritykseni jonka
tarkoitus oli tehdä albumi- ja musiikkipromootiota avun tarpeessa oleville
yhtyeille ja levy-yhtiöille. Ensimmäinen oma promootiocaseni oli Ancara-yhtyeen
debyttialbumi, joka nousi ilmestyessään albumilistan sijalle 26. Siihen aikaan
listasijoituksilla oli vielä merkitystä ja sija 26 tarkoitti jopa jonkinlaista
myyntiä kaupoista ulos. Olin taas onneni kukkuloilla ja näin silmissäni vuoden
tiedottaja -titteleitä ja glooriaa Musiikki & Median Industry Awardseissa,
koska pidin itseäni maailman kovimpana jätkänä. No, palkintokaappi ei
karttunut, mutta yhtenä harmaana kevätpäivänä soi puhelin kesken päiväunieni.
Vastatessani unisena pirinään, luurin toisessa päässä oli Elina Orma
Welldonelta, Suomen sen ajan suurimmasta ohjelmatoimistosta, joka kysyi, että
tulisinko heille töihin. Vastasin suunnilleen, että
”Mmitäköhähtotamänukun...mitä?” mutta jotenkin onnistuin sopimaan tulevani
seuraavana päivänä käymään. Menin ja minut vastaanotti Orman lisäksi toinen
agentti, Juha Juoni, sekä Welldonen omistajaperustaja Risto Juvonen. Juvonen
oli, ja on, arvostettu mies musiikkialalla, Suomen suurin promoottori ja mies
Metallican ja Madonnan takaa. Hänen työhaastattelunsa sisälsi kysymykset ”Sä
oot tehny jotain radioo vai?” sekä ”Ai joku pari tonnii kuussa vai?” ja sain
paikan.
Huvittavana yksityiskohtana
myöhempiä aikoja ajatellen muistan ihmetelleeni miksi Welldonella, josta tuli
sittemmin Live Nation Finland emoyhtiönsä mukaan, oli tosi paljon absolutisteja
töissä. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että absolutistin ja alkoholistin raja
on veteen piirretty.
Live Nationilla kauppasin
hevibändeille kiertueita ja festareita seuraavat kolme vuotta. Jos en
välttämättä pitänyt, ainakaan alkuun, kauhean paljoa itse työstä, pidin siitä
ilmapiiristä ja niistä kuvioista, missä sitä tehtiin. Tunnelma Live Nationin
toimistolla oli aina hyvä ja bändieni kanssa minulla oli kivaa. Myös
huonetoverini Tiina Vuorinen, jota pelkäsin kuollakseni, osoittautui puolen
vuoden murjottamisen jälkeen mahtavaksi ihmiseksi. Toimin lukuisten
suomalaisten nykyään kansainvälisestikin tunnustettujen heviaktien agenttina ja
managerina ja jonkinlaisena lastentarhanopettajana ollen lapsi silti itsekin. Elin
rock’n’roll -elämää ilman, että minun piti itse soittaa mitään tai esiintyä,
minä vain vaikutin taustajoukoissa ja join omat osuuteni keikkapaikkojen
raidereista hyvällä omatunnolla.
Jostain syystä kuitenkin
koin, että metallimusiikin ympärillä työskentely olisi helpompaa ja monella
tapaa mukavampaa oman yrityksen puitteissa ilman Live Nationin kaltaisen
jättiläisen byrokratiaa ja jähmeää päätöksentekoa. Olimme jossain vaiheessa
ystävieni Jukan ja Villen kanssa alkaneet visioimaan omaa monitoimifirmaa, joka
voisi palvella artisteja näiden omista lähtökohdista. Lause kuulostaa hienolta,
mutta ei meillä oikeasti ollut mitään hajua mitä olimme tekemässä. Muistan
vain, että päätös firmasta tehtiin ravintola Sävelessä lehtipihvien ja useamman
tuopin jälkeen. Muutamaa viikkoa myöhemmin kävelin Risto Juvosen huoneeseen
kertomaan, että minä lähden. Juvonen ei ilmoituksestani varsinaisesti pitänyt
eikä puhunut minulle ainakaan vuoteen sen jälkeen. Se oli ensimmäinen
polttamani silta muttei missään nimessä viimeinen. Mutta se oli sen oman firman
arvoista.
Yhdisimme Villen ja oman
promootiofirmani nimet ja näin Metalheadista ja Jotunheimista syntyi Metalheim
marraskuussa 2008. Saimme toimiston Urho Kekkosen kadulta Tavastian yläkerrasta
ja koimme olevamme musiikkiskenen pääkallopaikalla koska Juhani Merimaan ja
Virpi Immosen toimistot olivat seinän takana.
Seuraavat muutamat vuodet
teimme vähän kaikkea keikkojen ja festareiden järjestämisestä managerointiin,
tuotantoon ja levy-yhtiöpromootioon, yhden levynkin päädyimme julkaisemaan.
Metalheimilla oli hyvä maine ja vielä parempi artistikattaus kotimaisen
hevibuumin ollessa huipussaan. Ei se firma meitä elättänyt kuin korkeintaan
kädestä suuhun, mutta homma eteni, hauskaa oli ja visioimme, että viidessä
vuodessa voimme maksaa kaikille kolmelle palkkaa ja tehdä tästä täyspäiväisen
elantomme. Jossain vaiheessa kilpaileva yritys suunnitteli Metalheimin ostoa
mutta emme päässeet yhteisymmärrykseen, koska pyysimme liikaa rahaa visiomme
ollessa suuri.
Vuonna 2010, samalla kun
Metalheim pyöritti jo ainakin 15 kotimaisen hevibändin keikkaruljanssia ja
kolmen yhtyeen managerointia, sain kutsun saapua Universal Musicin toimarin
pakeille. Tapasimme salaisesti Cafe Ekbergin aamiaisella missä Herra
Toimitusjohtaja pyysi minua siinä croissantin ja myslilautasen välissä
Universalin omistaman legendarisen Spinefarm -levy-yhtiön label manageriksi.
Positio oli sellainen, josta Suomen kokoisessa maassa ei ollut varaa kieltäytyä
ja ylpeänä otin pestin vastaan. Olin urani huipulla.
Innosta puhkuen aloitin
Spinefarmilla marraskuussa 2010. Päässäni vilisi ideoita, ajatuksia ja intoa
enkä malttanut päästä niitä toteuttamaan yhdessä hyvän porukan kanssa, jotka
kaikki oikeastaan tunsin jo ennestään, Suomen raskaan musiikin piirit kun eivät
kovin isot ole.
Vajaa kaksi vuotta
myöhemmin, kesäkuussa 2012 istuin sunnuntai-iltana krapulassa Universalin
toimistossa Merimiehenkadulla Herra Toimitusjohtahan kanssa ja allekirjoitin
eropaperini.
En tarkalleen osaa vieläkään
sanoa mitä niinä muutamana vuotena Spinefarmilla tapahtui. Firma, kuten
musiikkikenttä yleisestikin, oli valtavassa murrosvaiheessa ja niin olin
minäkin. Sen innokkaan alun jälkeen tuntui, että mikään ei mennyt niin kuin
olisi pitänyt, niin kuin oli sovittu tai niin kuin olin visioinut. Samalla kun
kvartaalitalouden paineessa pyrin tekemään firman kannalta tuottavia
ratkaisuja, pyrin tekemään niitä myös taiteelliselta kantilta ja hyvin pian
kävi selväksi, että näiden asioiden naittaminen minun päässäni oli utopiaa.
Joko piti tehdä kompromisseja talouden kanssa tai sitten sainata ainoastaan
kultamyyntiin yltäviä kunnianhimottomia yhtyeitä ja lopulta kumpikaan ei
onnistunut. Samalla tuntui siltä, että lupauksia petettiin pöydän molemmin
puolin koska kukaan ei tuntunut tietävän mitä tilanteessa pitäisi tehdä, kaikki
olivat turhautuneita ja koko Spinefarmin kohtalo oli epäselvä. Enemmän kuin
katsoimme eteenpäin, tappelimme talon sisäisesti kaikesta. Lopulta, kaiken muun
jälkeen ja viimeisenä niittinä, kun esimieheni päätti tehdä itsestään sankarin
levy-yhtiön isoimman artistin silmissä uhraamalla minut narriksi, tunsin oloni
petetyksi ja olin saanut tarpeekseni. Niin oli myös Universal ja lähettäessäni
Japanista kännissä yöllä johtoryhmälle viestin, jossa haukuin esimieheni
kaikille sanoja säästelemättä tiesin, että urani on ohi. Viikkoa myöhemmin oli
eropaperit kädessäni ja muhkea eroraha tililläni. Oli kesäkuun viides, 2012.
Lähtöni Spinefarmilta on
jäänyt todella epämääräiseksi. Myöhemmin kävi esimerkiksi ilmi, että
työkavereilleni oli kerrottu erottamiseni syyksi aivan eri asiat kuin minulle,
ja se tuntui, ja tuntuu vieläkin, erittäin omituiselta ja epäreilulta. En
edelleenkään tiedä tarkalleen mitä muille on sanottu, tiedän ainoastaan, että
osa heistä ei puhu minulle vieläkään. Puoli vuotta myöhemmin paikkani ottanut
ystäväni erosi tehtävästään pitkälti niistä samoista syistä, joista minä olin
esimieheni haukkunut ja tunsin, että ehkä nyt minuakin ymmärretään paremmin.
Lopulta Spinefarmin johto siirrettiin Universalin alle ulkomaille mikä todennäköisesti
koitui sen pelastukseksi.
Parin vuoden
katastrofaalisen levy-yhtiöuran jälkeen palasin pöytäni ääreen Metalheimille
ajatellen, että mikäs tässä, onhan näitä hommia ja oma firma on aina oma firma.
Samalla, kun tämä ura ja
vuodet olivat puuskuttaneet eteenpäin, päässäni oli alkanut kehittyä jotain,
jota en ymmärtänyt kuin vasta liian myöhään. Samalla kun työelämässä meni
kaikki asiat kuin missäkin menestystarinassa ja tein uraa Suomen
musiikkiteollisuuden keskiössä, henkilökohtainen elämäni oli syöksykierteessä.
Olin sairastunut vaikeaan masennukseen, jota pitkään aikaan en ensin
tunnistanut ja jonka lopulta pyrin piilottamaan. Se teki tuhoaan sisältäpäin
samaan aikaan kun seisoin loppuunmyydyn Nosturin monitoritiskillä saamassa
taputuksia selkään ja ylpeilin edustamieni artistien listasijoituksilla
Musiikki & Mediassa Tampereella. Pinkfloydmaiset madot söivät pään sisällä
reissatessani maailmaa New Yorkista Cannesiin suomalaisena musiikkimogulina ja
hevivisionäärinä. Ja jossain vaiheessa, kun kulisseja alkoi olla liian vaikea
pitää pystyssä, kaikki sekoittui yhdeksi valtavaksi mössöksi joka vain odotti
kaikkien naamalle räjähtämistä. Se oli aikapommi, jota ei olisi kukaan voinut
purkaa.
Näin jälkeenpäin haluan ehkä
lohdullisesti ajatella, että se en ollut minä joka kaiken tärveli, se oli se
sairaus. Ja koska tänään voin sanoa, että se sairaus on nujerrettu, uskallan
ajatella kuitenkin selvinneeni voittajana. Vaikka taakse jäi sauhuavia
raunioita ja rikottuja ystävyyssuhteita, olen itseni kanssa rauhan tehnyt ja
lopulta kuitenkin yhtä uraa tärkeämpää on tämä hetki, tämä sateinen sunnuntai
terveenä miehenä.
Niin, entäs tämä hetki
sitten? Lopulta kaatui nimittäin se omakin firma. Kesän 2012 jälkeen, juotuani
ne Universalin erorahat, haistatettuani vitut vähän kaikille ja osuttuani
lopulta seinään oli sadonkorjuun aika. Kun ryhdyin viimeisten vuosieni vyyhtiä
purkamaan, kävi ilmi että erorahojen lisäksi oli oman firmani tililtä nostettu
aika paljon muidenkin rahoja maailman baaritiskeille sen musiikkimogulin
pitäessä korttitaloaan pystyssä. Rahaa ei ollut ja kun tilanteeseen ynnättiin
yleinen taantuma, keikkayleisön kaikkoaminen, hevibuumin laantuminen ja
paniikissa tehdyt taloudelliset virheet, lopputulokseksi saatiin konkurssikypsä
ohjelmatoimisto, jolla ei ollut rahkeita enää jatkaa. Yhteisestä sopimuksesta
yhtiökumppanini Jukka ja Ville lähtivät omille teilleen ja minä otin
harteilleni Metalheimin vastuun ja kaatamisen.
Päätin silloin, että aion
pitää huolen, että kaikki saavat rahansa, meni firma konkurssiin tai ei. Että
jokainen velka, lasku ja ryypätty penni maksetaan takaisin tavalla tai
toisella.. Kaiken sen sekoilun ytimessä oli kuitenkin ollut lopulta vain minä
itse ja jotta edes jollain tasolla voisin saattaa musiikkurani päätökseen kunniakkaasti,
aioin maksaa jokaisen velan takaisin. Sen jälkeen olisin vapaa tekemään mitä
haluan, koska omatuntoni olisi viimein puhdas, kaiken muun olen jo itselleni
anteeksi antanut.
Ensi torstaina olen menossa
tekemään asuntokaupat. Olen vihdoin saanut hyväksytyn tarjouksen kämpästäni ja
mukavan oloinen nuoripari on löytänyt itselleen rahaa vastaan kodin. Kun
kauppasumma saapuu tililleni, otan siitä ehkä screenshotin muistoksi, jonka
jälkeen raha lähtee pieninä paloina eteenpäin velkojilleni ja siihen päättyy
yksi 14 vuoden työura musiikkibisneksessä.
Jos tilille jotain jää,
ajattelin viedä itseni syömään, huoltaa auton ja ostaa Pittsburgh Penguinsin
t-paidan.
Sen jälkeen alan etsimään
töitä. Vaikka jostain surffikaupasta.
Olipas mainio kirjoitus joka veti pakettiin tätä sun kuviota ihan eri näkökulmasta kuin mitä oot aikaisemmin kirjoittanut.
VastaaPoista