torstai 6. kesäkuuta 2013


Gradually, then suddenly, that’s how depression hits.
You wake  up one morning afraid that you’re going to live

Kyseinen teksti on irroitettu vuonna 1994 julkaistusta Elizabeth Wurtzelin omaelämänkertateos Prozac Nationista ja siitä myöhemmin tehdystä elokuvasta. Myös ruotsalainen ystäväni on käyttänyt samaista tekstinpätkää Shining-yhtyeensä biisissä Längtar bort från mitt hjärtä.

Katselin tekstiä eilen pitkään. Olen tatuoinut sen käsivarteeni joitain vuosia sitten, silloin kun masennukseni oli pahimmillaan. Se on ollut mukanani muistuttamassa kaikesta mitä on tapahtunut.

Vaikea masennukseni todettiin virallisesti huhtikuussa 2010. Siihen asti olin saanut sinniteltyä ja hyssyteltyä tilannettani niin itselleni, kuin muillekin. Selittelin itselleni, että sikiöasennossa lattialla makaaminen pimeässä on vain vähän pahempaa krapulaa ja kaikki fyysiset oireet hengenahdistuksesta oksentamiseen ovat vain, no, sitä normaalia krapulaa. Kun aloin heräämään ajatukseen, jotain on nyt tehtävä, alkoi pelottaa. Pelkäsin, että minua ei uskota. Tai ainkain vähätellään. Enkä sitäpaitsi tiennyt mihin pitäisi soittaa, olin varma, että lääkärissä nauretaan. Koska lääkäriinhän mennään, jos on jalka poikki. Tai jos haluaa saikkua töistä.

Lopulta soitin ystävälleni, joka on lääkäri. Hän oli myös ensimmäinen ihminen, jolle sanoin ääneen, että pelkään, että minua nyt vähän masentaa. Edelleen kuitenkin vähätellen tilannetta. Koska ei masennus mikään sairaus ole. Se on vain fiilis, eikö?

Ystäväni ohjeilla muutamien erinäisten säätämisten jälkeen päädyin ensin terveyskeskuslääkärille, joka oli sitä mieltä, että olotilani johtuu horoskoopeista. Siis ihan oikeasti. Siellä Viiskulmassa se seposteli ummet ja lammet jostain Merkuriuksen asennoista ja siitä, kuinka eroni ex-vaimosta johtui siitä että mina olen härkä ja se oli joku jousimies. Tai vaaka. Tai joku.

Lopulta muutamien suositusten kautta löysin lääkärin, joka vastaanotollaan kertoi minulle tutkimusten jälkeen, että olen vaikeasti masentunut. Ja että vaikea masennus on vakava sairaus, mutta hoidettavissa. Ja että hän on halukas alkaa hommiin hoidon käynnistämiseksi, jos itse olen siihen valmis. Olin.

Olin myös huojentunut. Vihdoin joku osasi kertoa, että olen sairas. Samalla kun se oli vähän sokki, etenkin muille ja esimerkiksi perheelleni, itselleni se oli helpotus. Vihdoin joku sanoi sen ääneen. Joku osoitti sormella virtahepoa olohuoneessa. Helpotus oli myös suuri, koska nyt pääsin aloittamaan hoidon. Vaikka tiesin, että matka edessä on ptkä, ajattelin, että ehkä joku päivä olen taas terve.

Hoito käsitti terapiaa ja lääkitykstä. Sain isäni kanssa sovittua, että hän kustantaa terapiani, koska minulla ei olisi ollut varaa. “Terveydelle ei ole hintaa”, hän sanoi. Tulen olemaan tästä ikuisesti kiitollinen, kuten tulee olemaan myös esimerkiksi pieni poikani. Poika, joka oli tuolloin 2,5-vuotias ja onneksi autuaan tietämätön, mitten syvässä vedessä isänsä kynti.

SSRI-lääkitys aloitettiin heti ja melko vahvalla annostuksella. Aluksi se väsytti, pää sanoi vähän väliä PING ja olot oli outoja. Sivuoireina mm. koko yläruumiini vapisi ja purin koko ajan hampaitani yhteen. Ei seissyt kunnolla.
Pikkuhiljaa kuitenkin olo tasaantui ja yhdessä terapian kanssa hoito tuntui hyvältä. Samalla kun lääkitys leikkasi pahimmat olot pois ja jätti esimerkiksi aina vain pahemmiksi yltyneet paniikkikohtaukset unholaan, terapiassa päästiin käsiksi niin syihin joka kaiken aiheutti. Tuntui, että vihdoin jotain tapahtuu, olo koheni parempaan suuntaan, välillä toki ottaen takapakkia, välillä taas harppauksia. Pääasia että asioita tapahtui.

Nyt, 3,5 vuotta myöhemmin, käyn edelleen terapiassa vähintään joka toinen viikko. Ja aion jatkaa siellä käymistä varmaan lopun ikääni, siinä määrin huomaan sen toimivan ja auttavan. Masennukseni alkaa olla taitettu ainakin toistaiseksi, joskin se on sairautena siitä ilkeä, että sen uusiutuminen on hyvin yleistä. “Gradually, then suddenly”.

Yksi konkreettinen askel kuitenkin otettiin tässä päässä eilen. Päätimme yhdessä terapeuttini kanssa, että on aika luopua lääkityksestä. Tänään aamulla aloitin lääkityksen alasajon, joka pitää siis tehdä vaiheittain, ettei kupoli sano poks.

Tänään olen virallisesti voittanut masennuksen.

Kuuntelin Shiningin Längtar bort från mitt hjärtan aamulla. Samalla, kun ystäväni Niklas vaikeroi biisissä, että “Blotta mig dina drömmar och jag skall rasera dem”, ulkona paistoi aurinko.

En ole masentunut. En enää.



Jos joku kiinnostui, tässä linkki Shiningin kirjoituksessa mainittuun Halmstad –levyltä löytyvään biisiin:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti