Minulla on ollut tapana näin
joulua kohden tehdä listaa vuoden parhaista uutuuslevyistä. Se on mukava tapa
muistuttaa itseään että mitäs kaikkea sitä on julkaisurintamalla tällä kertaa
tapahtunut ja samalla ottaa pieni kertaus menneeseen auringonkiertämään.
Eilen tekemälläni listalla
on melkoisen vaihteleva tunnelma Bad Religionin True Northista, ruotsalaisen In Solituden Sisteriin ja Daft Punkin Random Access Memoriesista All Pigs Must Dien Nothing Violates This
Natureen. Muut top kymppiin
päätyneet julkaisut olivat grincore-legenda Carcassin Surgical Steel, kanadalaisen The Stanfieldsin Death & Taxes, loistava Frank Turnerin Deck Tape Heart, färsaarten doom-ihme Hamferðin kaihoisa Evst,
Thyrfingin De Ödeslösa sekä ehkä yllättäen ainoana kotimaisena
mukana ollut Ratfacen Negative Partycore.
Kirjailtuani listani valmiiksi, kiinnitin huomiota
siihen, että tänä vuonna siltä uupuu tyystin kaikki black metal -julkaisut. Se
ei missään nimessä johdu siitä, että tänä vuonna ei olisi ilmestynyt lukuisia
loistavia black metal -levyjä, kuten nyt vaikka Hornan Askel lähempänä
Saatanaa tai Peste Noiren eponyymi uutukainen, vaan lähinnä
siitä, että tänä vuonna ei musta metalli ole ollut kovinkaan suuressa
kuutuksessa tässä taloudessa. Ja silloin kun on, sen kaipuu on lähinnä
tyydytetty vanhoilla klassikoilla, jotka palaavat soittimeen vuosi toisensa
jälkeen.
Black metal on minulle tunnelmamusiikkia. Se on
tunnelmaa ja aatetta ja vaatii tietynlaisen mielentilan. Ja tuo mielentila on
ollut vähemmällä tänä vuonna tai ainakin muuttanut hieman muotoaan. Se on
rauhoittunut, minä olen rauhoittunut. Black metal on
antanut minulle aina voimaa ja ehkä jotenkin sitä voimaa on tarvinnut viime
aikoina vähemmän.
Musiikki on huima voimavara. Se täyttää tuntoja ja
tunteita ja sitä käsittelee monella aistilla. Siitä saa voimaa, se lohduttaa,
se auttaa ja parantaa. Musiikki luo muistoja ja tuo muistoja, se on elämän
soundtrack. Ja joskus sitä huomaa, että se muuttaa myös muotoaan. Kuten ehkä
juuri black metalin kanssa on käynyt. Samalla kun rakastan sitä yli kaiken,
huomaan siinä piilevä energian muuttuneen voimaannuttavasta rauhoittavaan.
Musta, pimeä tunnelma ei enää saa vertani kiertämään kiivaammin vaan se saa
enemmänkin pulssin tasaantumaan.
Ehkä kuitenkin suurin muutos yksittäisen musiikkiteoksen
kohdalla itselleni on tapahtunut vuonna 2007 ilmestyneelle ja kaveripiirissäni
melkoisen kulttiklassikon asemaan nousseelle Julma Henri & Syrjäytyneet -albumi
Al-Qaida Finlandille. Jolla siis, näin
sivuhuomautuksena, ei ole mitään tekemistä black metalin kanssa muuta kuin ehkä
sen suhteellisen nihilistinen maailmankuva. Ja alkaa siellä yksi biisi sanoilla
“Luciferin nimeen, tapan teidät kaikki!”
Löysin Al-Qaida Finlandin syksyllä 2008. Jostain syystä, vaikken ollut
aikoihin hip hopia missään muodossa kuluttanut, kyseinen mestariteos upposi
pääkoppaan ja selkäytimeen vahvemmin kuin mikään levy oli aikoihin tehnyt.
Levyn synkkä, lohduton, vihainen ja äärimmäisen kyyninen tarinointi sivalsi
suoraan sydämeen. Siitä muodostui pitkälti tuon ajan soundtrack jokaiseen
hetkeen ja illanviettoon. Muistan elävästi kuinka esimerkiksi istuimme kahden
kaverini kanssa Lostarin eteen parkkeeratussa autossani juomassa viinaa ja
kuuntelemassa lähes klassikkoasemaan noussutta levyn nelosbiisiä, jonka
”Baarissa pysytään ja sieltä ei vittu lähetä pois” -hokema ja biisin päättävä
Petoksen riimittelemä vihaoksennus olivat, ja ovat edelleen, levyn ehkä hienoin
hetki.
Ironiaa tähän voi hakea
vaikka siitä, että samaan aikaan vaimoni ja lapseni nukkuivat kotonamme toisella
puolella katua.
Kun erosin, dokasin,
masennuin ja sekoilin, Al-Qaida Finland oli minun soundtrackini. Kuuntelin levyn niin puhki kuin voi levyn
kuunnella. Mieleeni on piirtynyt myös hyvin vahva kuva itsestäni ajelemassa
pitkin Itäväylää kohti silloista eronjälkeistä väliaikaismajoitustani
Marjaniemessä Henkan soidessa stereoissa. Ulkona oli pimeää ja satoi räntää.
Marjaniemessä juotiin viinaa.
Jouduin jossain vaiheessa
lopettamaan levyn kuuntelun autossa sen jälkeen, kun muutaman vuoden vanha
poikani kysyi takapenkiltä vienosti, että ”Pappa, mikä on huora?”
Toisin kuitenkin kuin monen
muun levyn kanssa, joita tuolloin huonoimpina aikoinani kuuntelin, Al-Qaida
Finland on pysynyt soittimessani
edelleen ja kuuntelen sen vähintään kerran viikossa. Se on vain muuttanut
merkitystään noista ajoista ja muistuttaa minua monesta asiasta, lähinnä
kuitenkin lämmöllä. Koska nyt kuuntelen levyn tarinaa erilaisin korvin kuin
aiemmin.
Al-Qaida Finlandin tarinan kaari on lyhyesti seuraava: On pohjoisesta
Helsinkiin saapunut, kaiken
menettänyt työtön päihdekoukussa oleva nuori mielenterveyspotilas, joka levyn
ensimmäisen puolen verran oksentaa päiväkirjanomaisesti pahaa oloaan ulos ja
purskahtelee kyynistä vihaa maailmaa kohtaan. Riimit, kuten ”Olo on
positiivinen niinku siskon HIV-testi”
ja ”Korttitaloa rakennellessa / tuulta odotellessa” kertovat pikkutarkan
epämiellyttävästi anonyyminä pysyttelevän Julma Henrin maailmankuvaa. On
kiistanalaista, että onko levyn tarinat tosia, mutta väittäisin että niin
lähelle pahaa oloa, kuin Al-Qaida Finland vie, ei pääse jos ei aidosti voi pahoin.
Levyn puolen välin
tietämillä tapahtuu muutos, joka lopulta vie tunnelman ymmärryksestä
hyväksymiseen ja uudelleen jonkinlaisen rauhallisen elämänilon löytämiseen. Al-Qaida
Finlandin viimeiset biisit ovatkin
melko yllättäen toiveikkuudessaan lähes rakkautta pursuavia ilovirsiä ja
pulppuavat jotain mystistä ymmärrystä ja tasapainoa. Mikä on melkoinen
kontrasti alun lähes kosketeltavaan kaaokseen.
Hetkinen.
Kuulostaa tutulta.
Jos vielä viisi vuotta
sitten saatoin kuunnella levyn alkupuoliskoa ja etenkin sen tähtihetkeä, koko
tunnelman yhteen nivovaa biisiä 170306: Terve menoa luupilla, nykyään rauhoitan itseni täydellisesti
kuuntelemalla Al-Qaida Finlandin
loppuun asti miettien, että ohhoh, kylläpäs tässä kävi sitten kuitenkin hyvin.
Ymmärtäen että se levyn alun kaaos ja kauhu oli vain pakko käydä läpi jotta
jossain vaiheessa pääsisi biisiin numero viisitoista, nimeltään 201206:
Loppusanat. Sen kertosäe menee näin.
Vaelsit sä läpi helvetin
ja tiesi sieltä takaisin
Pimeässä etsit kauankin
sydämestäsi sankarin
Jätän tämän vain tähän.
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
Jos Al-Qaida Finland ja tekstissä mainitut biisit alkoivat kiinnostaa, pyydän ostamaan ko. merkkiteoksen. Tässä kuitenkin ensiapuna oikotie suoraan biiseihin:
170306: Terve menoa: http://www.youtube.com/watch?v=DRnxNKjPK0w
201206: Loppusanat: http://www.youtube.com/watch?v=zYXzPA7thRE
En itsekään räppiä juuri kuunnellut, ennen kuin löysin Eevil Stöön Fuck Vivaldin ja Eurocrackin Huumeen. Jotenkin kyseiset levyt rikkoivat genrerajoja juuri sopivasti, että kaltaiseni "soitetun musiikin" diggari sai otteen ja jäi koukkuun. Pitää ehdottomasti ottaa Al-Qaida Finland kuunteluun!
VastaaPoista